کمپین تبلیغاتی به معنای استفاده از کانال های مختلف برای رساندن پیام تبلیغاتی است. یک پیام یکسان با تمی مشترک از طریق رسانه ها و بسترهای مختلف، که در برخی مواقع ثابت هستند، به اشتراک گذاشته می شود. چارچوب زمانی کمپین های تبلیغاتی عموما ثابت بوده و به دقت تعریف می شوند.

بیشتر بخوانید: بازنگری در استراتژی بازاریابی برای افزایش فروش در تجارت الکترونیکی

کمپین های بازاریابی به صاحبان کسب و کار و تیم هایشان کمک می کنند تا بهترین استراتژی های ترفیع را برای محصولات و خدمات شرکت مشخص کنند. چه پیشنهاد محصولات یا خدمات جدید بدهید، یا برنامه ای برای ترفیع محصولات خود از طریق آنلاین یا آفلاین داشته باشید، کمپین بازاریابی می تواند شما را از طریق فرآیندهای تعریف شده هدایت کند. قبل از آنکه کمپین تبلیغاتی خود را گسترش دهید، جایگاه شرکت خود در بازار و جایگاهی که می خواهید به آن برسید را مشخص کنید، سپس کمپین تبلیغاتی خود را به گونه ای طراحی کنید که ارزش ها، ویژگی ها و مزایای محصولات یا خدمات شما از قِبَل برگزاری کمپین حفظ شده و حتی افزایش یابد. کمپین تبلیغاتی بخشی از فرآیند طراحی کمپین بازاریابی است که تمرکزش بر انتشار پیام تبلیغاتی شرکت است.

کمپین تبلیغاتی - استراتژی بازاریابی

کمپین های تبلیغاتی با استراتژی های مختلف و در بسترهای مختلفی به اجرا در می آیند و از اینرو انواع مختلفی از کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی وجود دارد. مانند کمپین های بازاریابی ویروسی، چریکی و …. . با توجه به اهداف، استراتژی ها و بودجه شرکت هریک از این موارد ممکن است به کار گرفته شود. به عنوان مثال چنانچه به دنبال فعالیت در هر دو بستر آنلاین و آفلاین باشید بهتر است از کمپین های 360 درجه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پنج استراتژی عالی برای فروش بیشتر در کسب و کارهای اینترنتی

چرا از کمپین های تبلیغاتی استفاده می کنیم؟
معمولاً به دنبال تحقق سه هدف زیر از کمپین های تبلیغاتی استفاده می شود :

آگاه کردن مردم نسبت به محصول
متقاعد کردن آنها به خرید محصول
فراهم ساختن شرایطی که محصولات در دسترس مخاطبان هدف باشد.
کمپین های تبلیغاتی برای هر محصول و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرند. کمپین های تبلیغاتی حالت های مختلفی به خود می گیرند، ممکن است به صورت آنلاین یا آفلاین اجرا شوند و از رسانه های مختلفی استفاده کرده یا حتی از تبلیغات محیطی بهره ببرند، اما در هر صورت هدف از راه اندازی کمپین تبلیغاتی رساندن پیام برند به مخاطبان است. البته باید توجه داشت که کمپین باید مطابق با استراتژی بازاریابی شرکت طراحی شده و به اجرا درآید.

کمپین تبلیغاتی - استراتژی بازاریابی

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی
۱ . تحقیق
اولین گام آن است که برای محصولاتی که قرار است تبلیغ شونده تحقیقات بازار انجام دهید. در این مرحله باید تقاضای محصولات را برآورده کرده و موقعیت آن نسبت به رقبا را بسنجید. در واقع تحقیقات بازار جزو فرآیندهایی است که هیچ گاه تمام نمی شود، قبل از طراحی هر کمپین لازم است برآوردی از رقبا، پرسنا و جایگاه خود در بازار داشته باشید تا بتوانید کمپینی اثربخش طراحی کنید.

۲ . شناخت مخاطبان هدف
باید بدانیم چه کسانی قرار است محصولات ما را خریداری کنند و چه کسانی را باید هدف قرار دهیم. شناختن مخاطبان هدف به ما کمک می کند کمپین تبلیغاتی موثرتری را به اجرا درآوریم. وقتی مخاطبان خود را به خوبی بشناسیم با سبک زندگی آنها آشنایی خواهیم داشت به این صورت می دانیم بهترین کانال برای برقراری ارتباط با آنان چیست و به چه صورت می توانیم توجه آنها را به خود جلب کنیم. تعریف پرسنا میتواند ایده های زیادی برای طراحی کمپین تبلیغاتی و انتخاب بسترهای مناسب را مشخص کند.

بیشتر بخوانید: بازاریابان ایمیلی باید اطلاعات شخصی مشتریان خود را دریافت کنند

۳ . تعیین بودجه
گام بعدی تعیین بودجه است. اقلام زیر را در زمان مشخص کردن بودجه کمپین تبلیغاتی مد نظر داشته باشید : رسانه، اجرا و نمایش تبلیغ، کارهای اداری و مواردی از این دست که در اجرای کمپین های تبلیغاتی دخالت داشته و لازم است هزینه ای را به آنها اختصاص دهید. بودجه ی شما مشخص می کند بهتر است صرفا کمپین تبلیغاتی دیجیتالی داشته باشید یا از نظر مالی توانایی پوشش دهی هزینه های بالای تبلیغات محیطی و یا تلویزیونی را دارید. به این صورت می توانید استراتژی ها و بسترهای مناسب را انتخاب کنید.

کمپین تبلیغاتی - استراتژی بازاریابی

۴ . تصمیم گیری در مورد تم مناسب کمپین تبلیغاتی
در طراحی کمپین تبلیغاتی یکی از موارد حائز اهمیت تصمیم گیری در مورد تم مورد استفاده است. رنگ غالب (تمپلیت رنگ) کمپین باید مشخص شود، و گرافیک مورد استفاده در تمام تبلیغات باید یکسان یا حداقل شبیه به هم باشند، نوع موسیقی و صدایی که مورد استفاده قرار می گیرد باید تعریف شده و متناسب با تن صدای برند باشد، طراحی تبلیغات، پیامی که از طریق تبلیغ باید به مخاطبان برسد، زبانی که در کمپین مورد استفاده قرار می گیرد و موارد از این دست از جمله مهمترین عواملی هستند که باید از قبل و با توجه به هدف و پیام تبلیغ و متناسب با استراتژی بازاریابی و برند شرکت، مشخص شود. چنانچه برای کسب و کار خود کتابچه برند یا همان برندبوک را تهیه کرده باشید، می توانید با مراجعه به آن تم و طرح مورد قبول که متانسب با هویت بردنتان باشد را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی درون گرا یا بازاریابی درونی چیست؟

۵. انتخاب رسانه ی مناسب
رسانه و تعداد رسانه ها و شبکه هایی که در کمپین مورد استفاده قرار می گیرند باید براساس دسترسی به مخاطبان، مشخص شوند. از بین رسانه ها و شبکه های موجود باید آنهایی را برگزینید که دسترسی به مخاطبان هدفتان را آسانتر کنند. شناخت مخاطبانتان در تعیین نوع رسانه کمک به سزایی به شما خواهد کرد. همچنین میزان بودجه و هدف از برگزاری کمپین تبلیغاتی هم نقش به سزایی در تعیین رسانه ی مناسب دارد.

۶ . برنامه ریزی رسانه
برنامه ریزی در مورد نمایش تبلیغات در رسانه باید با نهایت دقت صورت گیرد. تنها در این صورت است که تبلیغ توسط مخاطبان هدف دیده یا خوانده یا شنیده می شود. اهمیت این مرحله از آن جهت است که هزینه ی تبلیغات در رسانه های مختلف بسیار بالا است بنابراین لازم است زمانیکه مخاطبان هدف شما از رسانه ی مورد نظر بیشتر استفاده می کنند را شناسایی کرده و تبلیغات خود را در این زمان ها به معرض نمایش بگذارید یا پخش کنید.

بیشتر بخوانید: اشتباهات مهلک بازاریابی و تبلیغات

۷. اجرای کمپین تبلیغاتی
نهایتاً کمپین به اجرا درخواهد آمد و بازخورد آن گرفته می شود. در حین اجرای کمپین باید مخاطبان خود را تحت نظر داشته باشید و اثرگذاری کمپین را بسنجید. بهترین راه مقایسه ی عواملی از جمله شناخت برند، میزان فروش، جلب توجه کردن تبلیغات و میزان تعامل مخاطبان با آنان است. بررسی میزان اثرگذاری تبلیغ به شما کمک می کند نقاط قوت و ضعف کمپین خود را شناسایی کرده و در کمپین پیاده سازی میکنیم


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها